Borstreconstructie timing

Borstreconstructie - wat is de beste timingWat is de beste timing voor een borstreconstructie?

Een van de eerste keuzes die u zult moeten maken is of u een onmiddellijke reconstructie wenst of een laattijdige. Er is geen absolute juiste of foute keuze hierin. Maar elke patient moet toch goed overwegen welke optie het best is voor haar specifieke behoeften. Dit hangt vooral af van de beschikbaarheid van eerlijke en allesomvattende informatie vooraleer de mastectomie (amputatie van de borst) uitgevoerd wordt.

Ongeacht of het gaat om een onmiddelijke of uitgestelde ingreep, het is belangrijk dat u begrijpt dat er meerdere behandelingen nodig kunnen zijn om het mooiste esthetische eindresultaat te bekomen. Het is belangrijk dat u zich realiseert dat er voordelen en nadelen bij beide borstreconstructies zijn, afhankelijk van het type kanker, het type chirurgie, de risicofactoren voor de patient, de plaatselijke beschikbaarheid van goede reconstructieve expertise, het geld en de inspanningen die u hiervoor wilt leveren.

En tenslotte is het zeer belangrijk in detail te weten welke therapieën (chemo- en/of radiotherapie) u zult moeten ondergaan. Helaas kan men van tevoren het totale bestrijdingsplan niet kennen. Dit staat pas vast als de tumor is verwijderd en de lymfenknopen geëvalueerd werden. Wij baseren ons op uw risicofactoren, uw medische geschiedenis met daarin de informatie van uw biopsie. Pas dan heeft de chirurg een goed idee van de implicaties van uw tumor.

Bij sommige patienten blijkt de ziekte reeds vergevorderd vooraleer chirurgie plaatsgevonden heeft. Reeds dan kan blijken dat er bestralingen nodig zijn als deel van het behandelingsplan. Als dit het geval is, kan het beter zijn om de reconstructie uit te stellen tot alle behandelingen afgewerkt werden en de ziekte tot stilstand gebracht werd.

Primaire of onmiddellijke borstreconstructie

De onmiddellijke borstreconstructie wordt uitgevoerd samen met de mastectomie. Dit betekent dat het reconstructieve proces (dat gemiddeld 3 tot 5 operaties inhoudt) begint met de mastectomie (borstamputatie). Na de eerste chirurgie, zullen er een aantal stappen nodig zijn om het onmiddellijke reconstructieproces af te werken. Als u van plan bent een onmiddellijke reconstructie uit te laten voeren, vraag dan zeker wat er nadien nog moet gedaan worden en hoe lang het zal duren.

Eén technisch voordeel voor deze aanpak is dat het borstweefsel niet beschadigd is door radiotherapie of littekens op het moment van deze ingreep. In zeer vroege stadia van de ziekte of ingeval van preventieve mastectomieen, kan dit betekenen dat het eindresultaat beter kan zijn. Een ander voordeel is het psychologisch en esthetisch voordeel wanneer u na de ingreep wakker wordt met een mindere vervorming en al een vergevorderde reconstructie.

Terwijl een laattijdige reconstructie u de tijd geeft om te focussen op behandelingen en te onderzoeken welk type van reconstructie het best voor u geschikt is, zal het tijdig leven zonder borst emotioneel zeer zwaar zijn voor de meeste vrouwen. Het grootste nadeel van onmiddellijke reconstructie is dat de operatietijd en de hersteltijd langer duurt dan enkel een mastectomie. Bovendien kan de reconstructie in gevaar komen als er toch nog radiotherapie nodig zou zijn. Tenslotte moet u rekening houden met necrosis (afsterven van cellen) van de borsthuid, de flap of het getransplanteerde vet. Dit komt eerder voor bij onmiddellijke reconstructie.

Als dit gebeurt, is er extra chirurgie nodig om het probleem op te lossen en dit kan de nieuwe borst vervormen. Een ander groot nadeel is dat meerbepaald ingeval van een onmiddellijke micro-chirurgische reconstructie, de algemene anesthesie (narcose) zeer lang zal zijn, over het algemeen meer dan 6 of zelfs 8 uren. Dit houdt nog steeds zeer onderschatte risico's in van zeer zware, zelfs levensbedreigende complicaties.

Er bestaat ook een zeker gevaar dat patienten zich niet voldoende realiseren dat de gereconstrueerde borst nooit dezelfde zal zijn als degene die ze verloren. Dit is een zeer veelvoorkomend gevolg van te hoge verwachtingen. Zorg dat u goed geinformeerd bent, om latere teleurstellingen te beperken. In extreme gevallen blijkt zelf dat de teleurstelling na de reconstructie een zwaardere schok was dan het nieuws van de borstkanker zelf.

Voor- en nadelen Primaire borstreconstructie

Voordelen

• Mogelijk betere cosmetische resultaten bij vroege diagnose
  • Kleinere littekens op de borst
  • Eén grote anesthesie- en herstelperiode
  • Eén (zeer lang) ziekenhuisverblijf
  • Mogelijk kleinere psychologisch impact (nooit zonder een borstvorm) indien u zeer uitgebreid geinformeerd werd

Nadelen

• Langere anesthesie- en herstelperiode
  • Meer algemene complicaties, vooral van de anesthesie
  • Langere wachttijd voor chirurgie
  • Verhoogd infectierisico en andere complicaties
  • Vervorming van de gereconstrueerde borst indien toch radiotherapie vereist is
  • Verhoogd risico op te hooggespannen verwachtingen met teleurstelling als gevolg
  • Onmogelijk om de andere borst tegelijkertijd te verbeteren
  • Vaak is het enige doel de restauratie van de oorspronkelijke borstvorm zonder tegelijkertijd een cosmetische verbetering uit te voeren
  • Moeilijkheid om de gecombineerde expertise van een esthetisch chirug en een kankerchirurg te vinden op dezelfde tijd en plaats
  • Duur voor de meeste individuen en verzekeringssystemen

Secundaire of Laattijdige borstreconstructie

Een laattijdige borstreconstructie houdt in dat er tijdens de eerste operatie enkel een mastectomie (borstamputatie) of tumorexcisie (verwijdering van de tumor) uitgevoerd wordt. Nadat u volledig hersteld bent en alle noodzakelijke behandelingen achter de rug zijn, wordt een tweede operatie uitgevoerd om de borst te reconstrueren. Dit gebeurt meestal 6 maanden later.

Een laattijdige borstreconstructie betekent dat het opnieuw opbouwen later begint. Over het algemeen is dit een betere keuze indien u bestralingen nodig heeft na de mastectomie. Indien radiotherapie gegeven wordt na een borstreconstructie, kan dit voor problemen zorgen, zelfs in die mate dat het de oorspronkelijke reconstructiepoging volledig verwoest.

Voor- en nadelen secundaire borstreconstructie

Voordelen

• Opgedeelde chirurgie (gemakkelijkere en kortere herstelperiode na elke procedure)
  • Genoeg tijd om na te denken of een reconstructie goed is voor u zonder de kankerbehandeling uit te stellen
  • Minder zorgen in een keer
  • Betere concentratie op elke stap in het proces
  • Betere mogelijkheid om de cosmetische verwachtingen op een realistische manier af te stemmen
  • Betere bilaterale cosmetische controle mogelijk
  • Lichte slaapverdoving (veilig voor patienten met algemene gezondheidsrisico's)
  • Algemene narcose kan steeds vermeden worden, zelfs bij grotere reconstructies
  • Dagchirurgie bij alle fases
  • Geen ziekenhuisverblijven nodig (verminderde infectierisico's)
  • U kunt uw eigen chirurg kiezen

Nadelen

• Bijkomende narcose indien er geen moderne cosmetische infiltratie- en sedatietechnologie voorhanden zijn
  • U heeft een ervaren cosmetisch chirurg nodig om beide borsten tot een ideale vorm te krijgen, in plaats van tot de oorspronkelijke vorm
  • Mogelijk langere borstlittekens
  • Meestal afhankelijk van goede implantaat-technologie

Vaste lijn:      +32 89 50 31 11
Mobiel:          +32 474 45 25 45

of vul het CONTACT FORMULIER in

Wij staan u graag te woord! Ook voor meer specifieke vragen zijn wij altijd bereikbaar. Deze prijzen op deze website zijn slechts indicatief en excl. BTW. Een definitieve offerte kan pas gemaakt worden na het intake consult.

Afspraak maken met de HOFFkliniek België

Consult per e-mail

Speciaal voor de mensen die ver weg wonen waardoor een aparte reis enkel voor een consult met de plastisch chirurg moeilijk is, hebben wij ook de mogelijkheid van een oriënterend consult per e-mail!

Lees hier meer over het e-mail consult